DEPARTMAN ZA FILOLOŠKE NAUKE
STUDIJSKI PROGRAM OSNOVNIH STUDIJA: SRPSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST
Osnovne akademske studije Srpskog jezika i srpske književnosti traju četiri godine (osam semestara). Zа zаvršеtаk studiја nа оvоm nivоu pоtrеbnо је оstvаriti 240 ЕSPB čime sе stičе stručni nаziv diplomirani filolog (srbista), dok će u dodatku (saplementu) diplome biti navedene specifične kompetencije koje student stiče.
Predmeti su bodovani u rasponu od 2 do 9 bodova (ESPB), u skladu sa radnim opterećenjem studenata, ishodom učenja, časovima kontakata, sadržajem predmeta.
Nastavni plan i program obuhvata obavezne i izborne predmete. Obavezni predmeti obuhvataju sve temeljene naučne discipline iz oblasti lingvistike i nauke o književnosti na kojima se zasniva srbistika kao nauka o srpskome jeziku i srpskoj književnosti, kao i predmete koji tretiraju osnovna teorijska znanja iz oblasti književnosti i jezika, metodike nastave jezika i književnosti. Izborni predmeti omogućavaju studentu da stekne uvid u osnove mnogih disciplina koje su u direktnoj korelaciji sa srpskim jezikom i književnošću, teorijom jezika i književnosti, metodikom nastave, metodologijom naučno-istraživačkog rada, kao i nizom stručnih vještina koje student usvaja kroz realizaciju „Stručne prakse“.
Osnovne kompetencije koje student stiče savladavanjem ovog studijskog programa su:
- nastavnik srpskoga jezika književnost (srpski kao maternji) u osnovnim, srednjim stručnim školama i gimnazijama, kao i specijaliziranim filološkim gimnazijama (nakon okončanih master studija),
- lektor i redaktor srpskog jezika u medijskim i izdavačkim kućama i institucijama kulture,
- nastavnik srpskog jezika kao stranog,
- sticanje preduvjeta za dobijanje licence za sudskog tumača, vještaka i prevodioca srpskoga jezika,
- istraživački i drugi rad u pisanim i elektronskim medijima.
Savladavanjem studijskog programa student stiče sljedeće opšte kompetencije, koje su u funkciji kvalitetnog obavljanja stručne i naučne djelatnosti:
- osnovna teorijska znanja iz oblasti filoloških nauka (lingvistike i nauke o književnosti);
- osnovna znanja o metodama filoloških istraživanja, sposobnosti primjene filoloških metoda i postupaka u istraživanju, sposobnost kritičkog mišljenja i pristupa u istraživačkom procesu, sposobnost razumijevanja, izlaganja, kritičke analize, sinteze i rješavanja problema u oblasti filoloških nauka;
- sposobnost primjene teorijskih filoloških znanja u praksi, sposobnost komunikacije i saradnje s užim i širim okruženjem.
Svrha studijskog programa Srpski jezik i književnost je da studenti pokažu znanje i razumijevanje naučnog polja nauke o jeziku koje se nadograđuje na prethodno obrazovanje, uključujući i poznavanja iz domena teorijskih, praktičnih, konceptualnih, komparativnih i kritičkih perspektiva iz naučnih polja prema odgovarajućoj metodologiji, te da osposobi studente za:
- realizaciju i organizovanje vaspitno-obrazovnog procesa u osnovnim i srednjim školama (nakon okončanih master studija),
- da posjeduju sposobnost za naučno-istraživački rad iz oblasti jezika uz primjenu stečenih znanja iz oblasti teorije i metodologije,
- da umiju da primjene stečena znanja u nastavnom procesu,
- poznaju metodologiju vaspitno-obrazovnog procesa u osnovnim i srednjim školama,
- planiraju i programiraju sopstveni rad,
- koriste komparativna iskustva u funkciji razvoja nastavnih sadržaja iz predmeta jezika,
- posjeduju stručno-profesionalne sposobnosti za provjeru i ocjenjivanje znanja i postignuća učenika. Odgovorno i stručno učestvuju u kreiranju nastavnih planova i programa iz predmeta jezika,
- posjeduju medijatorske sposobnosti i osposobljeni su za individualni i timski rad kao i sposobnost za rad sa roditeljima, sa vaspitno-obrazovnim institucijama i sl.,
- posjeduju vještine za kreativno dizajniranje i redizajniranje vaspitno-obrazovne sredine,
- raspolažu znanjem za individualni pristup u realizaciji aktivnosti sa učenicima,
- poštuju multikulturalnost i multijezičnost,
- umiju stručno i kvalitetno da primjene stečena znanja iz oblasti normiranog jezika na tekstove sa raznim funkcionalnim stilovima,
- umiju da korigiraju, da lektoriraju i da vrše jezičku redakciju u različitim vrstama tekstova savremenog jezika,
- raspolažu književno-teorijskim, književno-historijskim kompetencijama kao i kulturološkim i sociolingvističkim kompetencijama u kontekstu jezika i književnosti,
- za naučno-istraživački rad i izradu stručnih i naučnih radova iz oblasti jezika i književnosti i komparativnih radova iz oblasti dva jezička i književna područja,
- raspolažu vještinama za interdisciplinarna proučavanja u korelaciji i integraciji sadržaja iz nauke o književnosti sa saznanjima iz drugih kompatibilnih disciplina: lingvistike, antropologije, sociologije, filozofije, psihologije, historije, historije umjetnosti, kulturologije i rodnih studija.
Cilj i zadatak studija jezika i književnosti jeste da svršeni student bude osposobljen za samostalan rad u svim obrazovnim, naučnim, istraživačkim i drugim institucijama kojima je neophodan kadar ovog profila, kao i da studentu omogući dalje naučno usavršavanje kroz master i doktorske studije.
STUDIJSKI PROGRAM – SRPSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST
(osnovne akademske studije – 240 ESPB)
Zvanje: Diplomirani filolog (srbista)
RB |
ŠIFRA |
PREDMET |
SEM |
P |
V |
ESPB |
PRVA GODINA |
||||||
1 |
SОА01 |
1 |
2 |
3 |
9 |
|
2 |
SОА02 |
1 |
2 |
2 |
6 |
|
3 |
SОА03 |
1 |
2 |
3 |
6 |
|
4 |
SОА04 |
1 |
2 |
0 |
5 |
|
5 |
SОА05 |
1 |
2 |
0 |
4 |
|
6 |
SОА06 |
2 |
2 |
4 |
6 |
|
7 |
SОА07 |
2 |
2 |
4 |
6 |
|
8 |
SОА08 |
2 |
2 |
0 |
4 |
|
9 |
SОА09 |
2 |
2 |
2 |
6 |
|
10 |
IB1 |
Prеdmеt izbоrnоg blоkа 1 |
2 |
|
|
6 |
11 |
SОА12 |
2 |
0 |
0 |
2 |
|
DRUGA GODINA |
||||||
12 |
SОА13 |
3 |
2 |
3 |
7 |
|
13 |
SОА14 |
3 |
2 |
3 |
7 |
|
14 |
SОА15 |
3 |
2 |
2 |
6 |
|
15 |
SОА16 |
3 |
2 |
0 |
4 |
|
16 |
IB2 |
Prеdmеti izbоrnоg blоkа 2 |
3 |
|
|
6 |
17 |
SОА19 |
4 |
2 |
3 |
7 |
|
18 |
SОА20 |
4 |
2 |
3 |
6 |
|
19 |
SОА21 |
4 |
2 |
2 |
5 |
|
20 |
SОА22 |
4 |
2 |
0 |
4 |
|
21 |
IB3 |
Prеdmеti izbоrnоg blоkа 3 |
4 |
|
|
6 |
22 |
SОА24 |
4 |
0 |
0 |
2 |
|
TREĆA GODINA |
||||||
23 |
SОА25 |
5 |
2 |
4 |
7 |
|
24 |
SОА26 |
5 |
2 |
2 |
6 |
|
25 |
SОА27 |
5 |
2 |
2 |
6 |
|
26 |
SОА28 |
5 |
2 |
0 |
5 |
|
27 |
IB4 |
Prеdmеti izbоrnоg blоkа 4 |
5 |
|
|
6 |
28 |
SОА31 |
6 |
2 |
2 |
5 |
|
29 |
SОА32 |
6 |
2 |
2 |
6 |
|
30 |
SОА33 |
6 |
2 |
2 |
5 |
|
33 |
SОА34 |
6 |
2 |
2 |
6 |
|
31 |
IB5 |
Prеdmеti izbоrnоg blоkа 5 |
6 |
|
|
6 |
32 |
SОА37 |
6 |
0 |
0 |
2 |
|
ČETVRTA GODINA |
||||||
33 |
SОА38 |
7 |
2 |
2 |
6 |
|
34 |
SОА39 |
7 |
2 |
2 |
6 |
|
35 |
SОА40 |
7 |
2 |
2 |
6 |
|
36 |
IB6 |
Prеdmеti izbоrnоg blоkа 6 |
7 |
|
|
6 |
37 |
IB7 |
Prеdmеti izbоrnоg blоkа 7 |
7 |
|
|
6 |
38 |
SОА45 |
8 |
2 |
2 |
5 |
|
39 |
SОА46 |
Uvоd u kоmparаtivnо prоučаvаnjе јužnоslаvеnskih knjižеvnоsti |
8 |
2 |
2 |
5 |
40 |
SОА47 |
8 |
2 |
2 |
6 |
|
41 |
IB8 |
Prеdmеti izbоrnоg blоkа 8 |
8 |
|
|
6 |
42 |
SOA50 |
8 |
2 |
2 |
5 |
|
43 |
SОА51 |
8 |
|
|
3 |
IZBORNI PREDMETI:
IZBORNI BLOK |
PREDMET |
SEM |
P |
V |
ESPB |
Predmeti izbornog bloka 1 |
2 |
2 |
2 |
6 |
|
2 |
2 |
2 |
6 |
||
Predmeti izbornog bloka 2 |
3 |
2 |
2 |
6 |
|
3 |
2 |
2 |
6 |
||
Predmeti izbornog bloka 3 |
4 |
2 |
2 |
6 |
|
4 |
2 |
2 |
6 |
||
Predmeti izbornog bloka 4 |
5 |
2 |
2 |
6 |
|
5 |
2 |
2 |
6 |
||
Predmeti izbornog bloka 5 |
6 |
2 |
2 |
6 |
|
6 |
2 |
2 |
6 |
||
Predmeti izbornog bloka 6 |
7 |
2 |
2 |
6 |
|
7 |
2 |
2 |
6 |
||
Predmeti izbornog bloka 7 |
7 |
2 |
2 |
6 |
|
7 |
2 |
2 |
6 |
||
Predmeti izbornog bloka 8 |
8 |
2 |
2 |
6 |
|
8 |
2 |
2 |
6 |