Serbian as a Non-Native Language

Serbian as a Non-Native Language

Lifelong learning programs

Purpose of the program

The University of Novi Pazar implements the lifelong learning program Serbian as a Non-Native Language. The program includes preparation, training, and consultations for candidates who have acquired the necessary competencies as prescribed by the Rulebook on the Degree and Type of Education for Teachers and Professional Associates in Primary Schools, published in the Official Gazette of the Republic of Serbia – Educational Gazette, No. 11/2012 and 15/2013.

Objectives of the program

Upon completion of the program, participants are expected to deepen their knowledge, acquire the necessary competencies, and receive a certificate for successfully completing the program for taking additional exams for teaching Serbian as a non-native language.

Target group

Graduates, as well as all individuals working in the educational process in teaching institutions who did not acquire the necessary competencies in the field of the Serbian language during their studies, have the right to apply for and attend the course. By paying the fee specified in the University of Novi Pazar's price list, they gain the right to take the exam.

Curriculum
Subjects:Subject Status
Methodology with Fundamentals of GlottodidacticsMandatory
Methodology of Teaching Serbian as a Non-Native LanguageMandatory
Theory of Language in ContactMandatory
Admission requirements

Enrolled or completed undergraduate academic studies.

Organization and duration

The program is organized throughout the entire academic year, with a deadline for completing all required obligations set at one calendar year from the date of enrollment. Upon fulfilling all obligations and passing the exams, participants will receive a Certificate, as well as a Certificate Supplement upon program completion.

Required literature

Methodology of Teaching Serbian as a Non-Native Language

    • Илић, Павле: Српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси (Методика наставе), Нови Сад, Змај, 1998.
    • Николић, Милија: Методика наставе српског језика и књижевности, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 1996.
    • Раичевић, Вучина: Општа методика наставе словенских језика у инословенској средини, Београд, Завод за уџбенике, 2007.
    • Точанац-Миливојев, Душанка: Методе у настави и учењу страног језика, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 1997. 
    • Бурзан, Мирјана: Методићки приручник за наставу српскохрватског као језика друштвене средине, Нови Сад, Педагошки завод Војводине, 1979.
    • Звекић-Душановић, Душанка, Н. Добрић: Приручник за наставнике српског као нематерњег језика уз уџбенике за 3. и 4. разред основне школе , Београд, Завод за уџбенике, 2008. 
    • Звекић-Душановић, Душанка, Н. Добрић: Приручник за наставнике српског као нематерњег језика уз уџбенике од 5. до 8. разреда основне школе са оријентационим распоредом градива, Београд, Завод за уџбенике, 2010.
    • Српски као страни језик у теорији и пракси II, Тематски зборник, Филолошки факултет, Центар за српски као страни језик, Београд, 2011.
    • Српски као страни језик у теорији и пракси III, Тематски зборник, Филолошки факултет, Центар за српски као страни језик, Београд, 2016.

Methodology with Fundamentals of Glottodidactics

    • Вучо, Јулијана: Како се учио језик: поглед у историју глотодидактике од прапочетка до Другог светског рата, Београд, Филолошки факултет, 2009. 
    • Дурбаба, Оливера: Теорија и пракса учења и наставе страних језика, Београд, Завод за уџбенике, 2011.
    • Пребег-Вилке, Мирјана: Увод у глотодидактику, Загреб, Школска књига, 1978.
    • Хамидовић, Кимета: Усвајање глаголских обрасца у енглеском језику код говорника српског језика, Крагујевац, докторска дисертација, 2018.
    • Филиповић, Ј. Вучо, Ј., Ђурић, Љ.: Рано учење страних језика у Србији од пилот-модела до наставе страних језика за све. Иновације у настави, XIX, 2, 113-124, 2006.

Theory of Language in Contact

    • Бугарски, Ранко: Језици, Београд, Чигога штампа, 1997. 
    • Ђорђевић, Радмила: Увод у контрастирање језика (четврто допуњено издање), Београд, Филолошки факултет Универзитета у Београду, 2000. 
    • Генц, Лајош: Рана двојезичност и когнитивни развој, Нови Сад, Филозофски факултет у Новом Саду – Завод за издавање уџбеника, 1981. 
    • Прчић, Твртко: Енглески у српском, Нови Сад, Змај, 2005. 
    • Скутнаб-Канас, Тове: Билингвизам , Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 1991. 
    • Филиповић, Рудолф: Theory of Language in Contact, увод у лингвистику језичких додира, Загреб, ЈАЗУ – Школска књига, 1986.
Required documents for enrollment
  • Birth certificate
  • Certificate of citizenship
  • Certificate of passed exams (if recognition of exams is required)
  • Payment receipt
Cost

250 € according to the middle exchange rate of the NBS on the day of payment.

Planned dates for lectures and exams
  • The registration for the month of March will be from February 13 to February 27, 2025.
    • Training and consultations will be held from March 3 to March 17, 2025.
  • The registration for the month of May will be from April 29 to May 12, 2024.
    • Training and consultations will be held from May 13 to May 26, 2025.
  • The registration for the month of October will be September 23 to October 4, 2025.
    • Training and consultations will be held from October 18 to October 29, 2025.
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare